مقدمه :

یکی از نکات مهم در امر دین ،برکت داشتن خود دین است که بعضی از انسانها از وجود این برکت الهی محروم شده اند و بعد از این برکت پیروی از  پیامبرص و کتاب قرآن  و در عصر حاضر وجود خود امام زمان عج ،یک برکت اعلی محسوب شده . بنابراین اگر یک انسان مومن ایمان به خدا و محبیت به اهل بیت ع داشته باشد یعنی او از تمام برکات آسمانی و زمینی برخوردار شده در این حالت از مزایای برزخ بهشتی و عاقبت بخیری و رسیدن به جوار رحمت الهی در روز م می تواند برخوردار باشد .وقتی شخصی میگوید من فقیر هستم و چیزی ندارم اگر به خدا و پیامبر و امامان معصوم ع اعتقاد و التزام و محبت داشته باشد این عین کفر است چون ملاک درجه افراد تقوای الهی آنان است نه ثروت ،شوکت،مقام و جاه و جلال بنابراین این شخص دارای تخت و تاجی است که هیچ قیمتی نمی توانید برای آن در نظر بگیرید .در زمانهای یکی از ائمه معصوم ع  یکی از ثروتمندان شیعه خراسانی که بسیار  مشهور بود  عازم سفر مدینه شد تا دیداری از فرزند رسول خدا ص داشته باشد وقتی به منزل ایشان رفت گفتند حضرت برای انجام نماز مستحبی به مسجد رفته اند لذا سراسیمه به مسجد رسید و دید هنوز ایشان مشغول به عبادت هستند بنابراین در بیرون مسجد در انتظار نشست و در این هنگام دید غلام حضرت مراقب اسب حضرت هستند لذا بطرف او رفته و گفت ای علام من حاضرم بیش از دو سوم مال خودم را که بسیار زیاد است و تو توان شمارش آن را نداری یعنی از ملک و املاک و تجارتخانه و.را تقدیم تو کنم بشرط آنکه از این به بعد من غلام حضرت باشم و الان هم افسار اسب را به من بسپار و از حضرت اذن بگیر و برو ،وقتی که غلام قبول کرد برای خداحافظی و اذن به نزد امام معصوم س رفتند و عرض کردند ماجرا اینگونه شد اجازه میفرمایید بنده بروم ،حضرت با این مضمون  فرمودند آری ،فقط مواظب  باش  در این معامله ضرر نکرده باشی تو غلامی مارا با متاع دنیا خریدی و ضرر کردی و آن تاجر فهمید که چه میخرد،در این هنگام غلام ناگهان دید عجب اشتباه کرده است و بلا فاصله معامله انجام شده  را بهم زد.

بعضی وقتها انسانها نمی داند برکت چیست و واقعا فرق بین برکات آسمانی و زمینی را درک نمیکنند همه اتفاقات خوب مطلق به عالم بالا و برکات آسمانی و فیوضات خاص الهی است که وقتی مثل باران می بارد بر سینه های اهل معرفت وارد میشود .اگر انسانی چشمش به این تکنولوژی ها و زرق و برق دنیا افتاد و دلش رفت بداند که او اهل زمین است و بس و در این پستی خواهد برد ،الان جنگ همه دنیا برای قدرت ،ثروت ،خودخواهی و منیت است ،فقط کسی که بتواند بشخیص فرق بین برکات را متوجه بشود برده است .
 

لذا اولیای الهی بینظیر و کم نظیر هستند و تعدادشان اندک و ارزوهایشان کوچک ولی دلهایشان وصل به عالم بالا.بنابراین هرکس اگر دنبال رشد معنوی است خلوص نیت ،تقوای الهی و دوری از مفسد های دنیا که اولش دروغ و ریا و آخرش حب و شهوت دنیا .

بنابراین بدبخت و بیچاره آن جماعتی که برکت را از حاکم یا جماعتی و یا شخصی طلب میکنند و خداوند آنها را ذلیل همان  حاکم ،جماعت و شخص قرار میدهند شاید بهره دنیایی ببرند که انهم برکت الهی نیست الوده به فصولات شیطانی است و لی اینان از برکات اخرت محروم شده اند

ارباب لغت و مفسّران قرآن کریم در مجموع با تعابیر مختلف، برکت را به معنای خیر، خوبی و فایده ثابت و پایدار معنا کرده اند؛ مانند این که می گویند:

اصل مقاله :

برکة به معنای فرخندگی و خجستگی، افزونی خیر و سود بسیار است. جمع آن برکات در قرآن مذکور است لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ» (سوره اعراف، 96) اگر مردم شهرها ایمان آورند و عمل نیکو کنند برکت های بسیار از آسمان و زمین بروی ایشان می گشائیم.

برکت به معناى ثبوت و پایدارى خیر الهى در چیزى و رشد و افزایش است. مفسّران برکت را به معناى خیر نافع و امرى غیرمحسوس و اعمّ از مادّى و معنوى مى‌دانند و بین آن و نظام جارى اسباب و مسببات منافاتى نمى‌بینند، چنان‌که معتقدند برکت، امرى نسبى است و در هر چیزى به حسب هدفى است که در آن نهفته است.

راغب در مفردات مى‌گوید: اصل کلمه "برکت"، "برک" - به فتحه باء - و به معناى سینه شتر است ولیکن در غیر این معنا نیز استعمال مى‌شود، از آن جمله مى‌گویند: "فلانى داراى برکه است" و "برک البعیر" به معناى این است که شتر سینه خود را به زمین زد و چون این معنا مستم یک نحو قرار گرفتن و ثابت شدن است لذا کلمه مزبور را در ثبوت که لازمه معناى اصلى است نیز استعمال کرده و مى‌گویند: "ابترکوا فى الحرب - در جنگ پاى‌برجا شده و به عقب برنگشتند" و به همین مناسبت آن محلى را که مردان دلیر و شجاعان لشکر موضع مى‌گیرند. "براکاء" و "بروکاء" مى‌نامند و نیز در جایى که حیوان از راه رفتن بازمى‌ایستد و به هیچ وجه تکان نمى‌خورد مى‌گویند: "ابترکت الدابة" و آب انبار را نیز به همین جهت "برکه" مى‌نامند، براى این که آب انبار محل ثابت شدن و قرار گرفتن آب است.پس برکت می تواند :
1. برکت»؛ یعنى، ثبوت خیر خدائى در یک چیز

2. برکات»، جمع برکت» در اصل به معناى ثبات» و استقرار چیزى است، و به هر نعمت و موهبتى که پایدار بماند اطلاق مى شود، در برابر موجودات بى ‏برکت که زود از بین می روند و بى اثر مى ‏شوند.

3. برکات» به معناى هر چیز زیاد و فراوان است؛و شامل برکت ‏هاى مادّى و معنوى مى ‏شود؛ مانند امنیت، آسایش، سلامتى، مال، فرزند، عمر و . .

در محاورات‌ امروز فارسى‌ زبانان‌، برکت‌ به‌ معنای‌ فراوانی‌ نعمت‌ و فزونى‌ در خیر است‌. به عنوان نمونه، وقتی که می گویند خداوند به شما برکت دهد، منظور فزونی در نعمت ها است. در فرهنگ‌ و ادب‌ فارسى‌، برکت‌ و واژه ‌های‌ هم خانواده‌ و مرکّبى‌ که‌ از آن‌ ساخته‌ شده‌؛ نظیر تبرّک‌ و مبارک‌، فراوان‌ به‌ کار رفته‌ است.‌

یکی از واژه هایی که در فرهنگ قرآن و سخنان معصومان (ع) به کار رفته، واژۀ برکت است. و با توجه به معنایی که از آن ارائه شده، موضوعات مختلفی در قرآن با ویژگی برکت مطرح شده اند؛ مانند قرآن کریم که کتابی پر برکت معرّفی شده است؛زیرا در کلمات، آیات و سوره های قرآن کریم، خوبی و خیر حقیقی برای کسانی که به واقع قصد بهره برداری از آنها را داشته باشند وجود دارد. آب و باران که در شرایط مخصوص مایۀ برکت و فراوانی نعمت است.پیامبری همچون حضرت عیسی (ع) به عنوان وجود مبارک (با برکت) معرّفی شده است؛ چراکه پیامبران مایۀ هدایت و سعادت انسان هایی هستند که به حق پیرو آنها باشند. همچنین سرزمین مکه و خانه خدا،مسجد الاقصی، شب قدر،و. مکان ها و زمان هایی با برکت شمرده شده اند.

اقسام برکت

وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض‌»

و اگر اهل آبادی‌ها، ایمان مى‌آوردند و تقوا پیشه مى‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مى‌گشودیم‌».
بنابراین آیه،
برکات به دو قسم تقسیم میشود:
۱- برکات آسمانی (برکات معنوى):
برکات آسمانی عبارت است از توجّهات معنوى و رحمت‌هاى روحانى که سبب گشایش و خوشى روح و وسعت قلبى و نورانیّت باطنى و استفاضه از فیوضات إلهى مى‌شود.(آنچه که عرفا سالیان دراز در پی یافتن ان هستندو جمیع اولیا سینه خود را برای دریافت این فیوضات و یا برکات الهی باز میگذارند و این حاصل نمیشود جز با تقوا پیشگی )
یک نکته مهم اینست که برکات آسمانی دارای دو جنبه است که یکی جنبه معنوی آ و دیگری موجب دیزش حیرات از آسمان است مثل باران و برف که تاثیر آن بر اهل زمین است .
۲- برکات زمینی (برکات مادى یا حسّى):
برکات زمینی برکاتی است که منشأ آنها از زمین است مانند: آب، خاک، هوا، اشجار، زراعات و حیوانات دریایى، صحرایى و هوایى و آنچه مورد استفاده انسانها قرار مى‌گیرد.

قرآن‌ کریم‌ افراد و گروه‌هایی‌ را مشمول‌ برکات‌ نازل‌ شده‌ از سوی‌ خداوند شمرده‌ است‌ که‌ عبارتند از انسان‌ها و اقوام‌ مؤمن‌ و متقی‌،
عوامل‌ برکت‌ زا و برکت‌زدا در قرآنربکات الهی، هدیه هایی است که خداوند از روی فضل، برای بندگان خود در نظر گرفته است، امّا این برکات بر اساس نوع و میزان عملکرد بندگان و آمادگی آنها، به ایشان میرسد و لذا باید شرایط را برای دریافت برکات فراهم نموده تا بهرۀ بیشتری ببریم،
عواملی که انسان را در این زمینه یاری می‌کنند عبارتند از: در آیات‌ قرآنی‌، ایمان‌، تقواو استغفاراز عوامل‌ برکت‌ زا به‌ شمار آمده‌اند و تکذیب‌ پیامبران‌ از عواملی‌ است‌ که‌ برکت‌ را از میان‌ می‌برد.
ایمان و تقوا: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض »
و اگر اهل آبادیها، ایمان مى‌آوردند و تقوا پیشه مى‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مى‌گشودیم»
چرا که اهل ایمان و تقوا نعم الهى را وسیله
عبادت‌ و اطاعت‌ می‌کنند، ولی کفار آن را در راه معصیت خرج می کنند.
إستغفار: برای دریافت برکات الهی باید موانع را از سر راه برداشت، یکی از وسایل این کار استغفار است:
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهارا ».
به آنها گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است ،تا باران‌هاى پربرکت آسمان را پى در پى بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد!»
پیامبر اکرم‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) هنگام‌ حفر خندق‌ در اطراف‌ مدینه‌ توسط مهاجرین‌ و انصار، از خداوند برای‌ آنان‌ درخواست‌ برکت‌ کرد.
برخی‌ افراد که‌ در زندگی‌ خود مشمول‌ دعای‌ پیامبر به‌ برکت‌ شده‌اند، عبارتند: عبدالله‌ بن‌ جعفر، عروة بن‌ ابی‌ الجعد و عبدالرحمان‌ بن‌ عوف‌.
 
برخی‌ عوامل‌ برکت‌زا در روایات‌ عبارتند از سحرخیزی‌ و شروع‌ فعالیت‌ در سحر یا فجر، بیع‌ با مهلت‌ دادن‌ به‌ خریدار برای‌ پرداخت‌ بها، مضاربه‌، خوردن‌ سحری‌، همراهی‌ و نرمخویی‌، سلام‌ کردن‌ بر خانواده‌، پایین‌ بودن‌ مهریه زن‌، کم‌ خرج‌ بودن‌ و آسان‌ بودن‌ زایمان‌ وی‌، صبح‌ روز شنبه‌ و پنجشنبه‌ صدقه‌ دادن‌، کردار نیک‌، عدالت‌ و تجارت‌. امام علی (علیه‌السلام) در این باره فرمودند: وَ قَد جَعلَ اللّهُ الاستِغفارَ سَبَباً لِدُرر الرّزق وَ رَحمَة الخلق.»خداوند استغفار را وسیله دائمی فروریختن روزی و موجب رحمت به خلق قرار داد.»
برخی‌ عوامل‌ برکت‌ زدا در روایات‌ عبارتند از اعمال‌ بد و ناشایست‌،
اسراف‌، سوگند خوردن‌ در خرید و فروش‌، خوردن‌ غذای‌ داغ‌،فساد نیت و جنایت‌، مال‌ حرام‌،خیانت‌، سرقت‌، شرب‌ خمر و .

برکت در کتب‌ آسمانی


برکت‌ از مفاهیمی‌ است‌ که‌ علاوه‌ بر قرآن‌، در کتب‌ آسمانی‌ پیشین‌ نیز فراوان‌ یافت‌ می‌شود. مشتقات‌ ریشه برک‌ / برخ‌» و واژه عبری‌ بِراخاه‌» به‌ معنای‌ برکت‌ ۳۹۸ بار در عهد عتیق‌ به‌ کار رفته‌ است‌. براخوت‌ نیز یکی‌ از زیر بخش‌های‌ باب‌ اول‌ مِشناست‌ که‌ جمع‌ براخاه‌ و به‌ معنای‌ برکات‌ است‌. در عهد جدید نیز این‌ مفهوم‌ را به‌ کرات‌ می‌یابیم‌ قرآن‌ منشأ همه برکات‌ را ذات‌ اقدس‌ خداوند می‌داند،هر چند به‌ پیامبر و اولیاء نیز پس‌ از آنکه‌ خود مشمول‌ برکت‌ الهی‌ شده‌اند، می‌توان‌ تبرک‌ جست‌.در عهد عتیق‌ نیز منشأ و منبع‌ اصلی‌ برکت‌، خداوند است‌،هر چند برخی‌ از پیامبران‌ و انسان‌های‌ والا نیز گاهی‌ منشأ برکت‌ خوانده‌ شده‌اند.
در عهد جدید هم‌ صدور برکت‌ بارها به‌ شخص‌ عیسی‌ (علیه‌السلام‌) نسبت‌ داده‌ شده‌ است‌.

مکان‌های پر برک

← کعبه

برخی از مکان ها دارای برکت خاصی هستند که به اهم آن ها اشاره می نماییم:یکی از مکان‌هایی که در قرآن با وصف مبارک از آن یاد شده کعبه میباشد:‌إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدىً لِلْعالَمِین‌ »
نخستین خانه‌اى که براى مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که پر برکت .»کعبه از این جهت مبارک است که از نظر معنوى و مادى دارای امتیازات خاصی می‌باشد، برکات معنوى این سرزمین و وحدتى که در پرتو آن مخصوصا در مراسم حج به وجود مى‌آید بر هیچکس پوشیده نیست، از نظر مادى نیز علی رغم شرایط بد آب و هوایی، این شهر در طول تاریخ همواره یکى از شهرهاى آباد و پر تحرک و یک مرکز آماده براى زندگى و تجارت بوده است.

← شام

سرزمین دیگری که برکات الهی شامل آن شده، سرزمین شام است:وَ نَجَّیْناهُ وَ لُوطاً إِلَى الْأَرْضِ الَّتِی بارَکْنا فِیها لِلْعالَمِین‌ »او و لوط را به سرزمینی که آن را براى همه جهانیان پربرکت ساختیم، نجات دادیم‌ »
گرچه نام این سرزمین صریحاً در قرآن نیامده ولى با توجه به آیه اول
سوره اسراء معلوم مى‌شود همان سرزمین شام است (که شامل فلسطین، اردن، سوریه، لبنان بوده) که هم از نظر ظاهرى پر برکت و حاصلخیز است و هم از نظر معنوى، چرا که کانون پرورش انبیاء بوده است.

← أرض بیت المقدس

سرزمین بیت المقدس، مکان دیگری است که مشمول برکات الهی شده است:سُبْحانَ الَّذِی أَسْرى‌ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بارَکْنا حَوْلَه ‌»پاک و منزّه است خدایى که بنده‌اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی که گرداگردش را پر برکت ساخته‌ایم، برد.»
مسجد الاقصى ‌مکان مقدسى است و سرزمین اطراف آن نیز سرزمینی پر برکت است، این
آیه به برکات مادی یا معنوی این سرزمین اشاره دارد، چرا که این سرزمین مقدس، در طول تاریخ کانون پیامبران بزرگ خدا، و خاستگاه خدا پرستى بوده است.

← وادی طور

از وادی طور نیز در قرآن با وصف مبارک یاد شده است: فَلَمَّا أَتاها نُودِیَ مِنْ شاطِئِ الْوادِ الْأَیْمَنِ فِی الْبُقْعَةِ الْمُبارَکَةِ مِنَ الشَّجَرَة»

زمان‌های پر برکت

هنگامى که به سراغ آتش آمد، از کرانه راست درّه، در آن سرزمین پر برکت، از میان یک درخت ندا داده شد»
بعضی از اوقات نیز وجود دارند که در
قرآن با وصف مبارک از آنها یاد شده است که شب قدر بخاطر معنای تمثل روح در داستان حضرت مریم( علیه السلام ) چیست؟

اگر منتظر واقعی ظهور هستید این مقاله را بخوانید.(وقتی که همه خواب بودیم )

فیلم جدید داستان ازدواج Marriage Story

منظور از برکات در قرآن کریم چیست و از نظر عرفان به چه معنی می باشد ؟

تشرف به محضر امام زمان عج توسط شیخ حسن بن مثله جمکرانی

برکت ,برکات ,وَ ,نیز ,خداوند ,قرآن ,است که ,است و ,که در ,پر برکت ,را به ,پیشه مى‌کردند، برکات ,مى‌کردند، برکات آسمان ,برای دریافت برکات ,لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

fanoospck کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان قیروکارزین( شهر آفتاب ) مطالب اینترنتی چگونه دختر را از پشت بکنیم ahanglori آب ضربان زندگی broo2music درسي اینجا همه چی هست